tiuku.

Palvelut
KotisiivousMökkihuolintaYrityksilleMuut palvelut
HinnastoMeistäYhteystiedot
Pyydä tarjous

Yleiset Sopimusehdot

Voimassa alkaen: 1.10.2025

Sisällysluettelo
  1. Yleistä
  2. Sopimuksen osapuolet ja sopimuksen syntyminen
  3. Verkkopalvelun käyttö
  4. Palvelun tiedot
  5. Palvelun tilaus ja peruutus
  6. Kuluttajan peruuttamisoikeus
  7. Sopimuksen voimassaolo ja irtisanominen
  8. Kampanjat ja alennukset
  9. Salassapito
  10. Henkilötiedot ja tietosuoja
  11. Hinnat ja hinnoitteluperiaatteet
  12. Maksaminen ja maksupalvelut
  13. Kotitalousvähennys
  14. Asiakkaan osallistuminen ja avainkäytännöt
  15. Huomautukset, reklamaatiot ja viivästykset
  16. Vahingonkorvaus ja vastuunrajoitus
  17. Ylivoimainen este (force majeure)
  18. Immateriaalioikeudet
  19. Sopimuksen siirrettävyys
  20. Sovellettava laki
  21. Riitojen ratkaisu
  22. Yrityksen tiedot ja yhteystiedot

1. Yleistä

Tiuku tarjoaa asiakkailleen, sekä yritys- ja yhteisöasiakkailleen siivous-, huolinta-, kiinteistö- ja muita palveluita ("Palvelu tai "Palvelut"). Näitä yleisiä sopimusehtoja ("Yleiset Ehdot") sovelletaan seuraavien osapuolten välillä: Siivouspalvelu Tiuku (jäljempänä "Tiuku" tai "Palveluntuottaja") (tiuku:n y-tunnus on 3528542-1, sähköpostiosoite info@tiuku.fi, puhelinnumero +358 10 319 5600) ja yksityishenkilö, yritys tai yhteisö, joka käyttää tiukun Verkkosivuja ja/tai tai tilaa tiukulta Palveluita (jäljempänä "Asiakas" tai "Käyttäjä"). Nämä Yleiset Ehdot astuvat voimaan 1.9.2025. Yleiset Ehdot ovat saatavilla tiuku:n Verkkosivuilla www.tiuku.fi ("Verkkosivut").

2. Sopimuksen osapuolet ja sopimuksen syntyminen

Näitä Yleisiä Ehtoja sovelletaan Tiukun verkkosivujen ja muiden digitaalisten palvelukanavien käyttöön. Käyttämällä Tiukun verkkosivuja tai tilaamalla palveluita hyväksyt nämä Yleiset Ehdot. Lisäksi nämä Yleiset Ehdot määrittelevät ne yleiset ehdot, joilla Asiakas tilaa palveluita Tiukulta ja Tiuku toimittaa Asiakkaalle siivous- ja lisäpalveluita tietyillä paikkakunnilla Suomessa. Kehotamme tutustumaan näihin Yleisiin Ehtoihin ennen palvelun tilaamista.

Palvelusopimus Tiukun ja Asiakkaan välillä ("Sopimus") koostuu:

  1. näistä Yleisistä Ehdoista,
  2. Palvelukohtaisista ehdoista, jotka koskevat palvelun hintaa, sisältöä, laajuutta ja muita erityisiä ehtoja, joista Asiakas ja Tiuku ovat erikseen kirjallisesti sopineet ("Erityiset Ehdot"), sekä
  3. kulloinkin voimassa olevasta Tiukun hinnastosta.

Mikäli näiden Yleisten Ehtojen ja alakohtien (ii) tai (iii) asiakirjojen välillä on ristiriitaisuuksia, sovelletaan näitä Yleisiä Ehtoja, ellei Erityisissä Ehdoissa tai hinnastossa nimenomaisesti mainita, että niillä on tarkoitus poiketa näistä Ehdoista. Alakohtien (ii) ja (iii) mukaisten asiakirjojen keskinäinen pätemisjärjestys määräytyy tässä esitetyssä numerojärjestyksessä, ellei kyseisessä asiakirjassa ole muuta mainittu.

Asiakkaan ja Tiukun välinen Sopimus palvelusta syntyy, kun Tiuku on vahvistanut Asiakkaan tilauksen sähköpostitse tai muulla kirjallisella kanavalla. Tiukulla on oikeus tarkistaa Asiakkaan tavanomaisia luottotietoja ennen palvelun vahvistamista.

Tiuku pidättää itsellään oikeuden muuttaa Sopimuksen ehtoja, mukaan lukien nämä Yleiset Ehdot. Olennaisista muutoksista ilmoitetaan Asiakkaalle 30 vuorokautta ennen muutosten voimaantuloa esimerkiksi sähköpostitse, verkkosivuilla tai muissa Tiukun digitaalisissa kanavissa.

Jos Asiakas ei hyväksy ehtojen muutosta, hänellä on oikeus irtisanoa Sopimus päättymään muutoksen voimaantulopäivänä. Irtisanominen tulee toimittaa Tiukulle digitaalisten kanavien (esim. sähköposti) kautta vähintään:

  • 7 päivää ennen muutoksen voimaantuloa kuluttaja-asiakkaiden osalta
  • 14 päivää ennen muutoksen voimaantuloa yritys- ja yhteisöasiakkaiden osalta

Tiukun yhteystiedot löytyvät näiden Yleisten Ehtojen alusta.

3. Verkkosivujen käyttäminen ja käytettävyys

Sinulla on rajoitettu, ei-yksinomainen, ei-siirtokelpoinen ja ei-alilisensoitava oikeus käyttää Tiukun Verkkosivuja siinä muodossa, jossa ne sinulle kulloinkin tarjotaan. Käyttöoikeus on rajattu ainoastaan Sopimusehtojen mukaisiin tarkoituksiin.

Asiakas vastaa Tiukulle antamiensa tietojen oikeellisuudesta ja ajantasaisuudesta.

Verkkosivujen käyttämiseen sovelletaan näiden Yleisten Ehtojen lisäksi Verkkosivuilla erikseen annettavia ehtoja ja ohjeita. Käyttäjä saa käyttää Verkkosivuja vain Sopimusehtojen ja edellä mainittujen muiden ehtojen ja ohjeiden mukaisesti. Käyttäjällä on oikeus käyttää Verkkosivujen sisältöä vain henkilökohtaisessa, ei-kaupallisessa tarkoituksessa.

Käyttäjä ei saa käyttää Verkkosivuja lain tai hyvän tavan vastaisesti. Käyttäjä ei saa muokata tai jäljentää Verkkosivuja tai niiden sisältöä tai osaa siitä. Käyttäjä ei myöskään saa, ilman Tiukun kirjallista lupaa, jakaa, levittää, välittää, julkisesti esittää tai muulla tavoin saattaa Verkkosivujen sisältöä yleisön saataville. Käyttäjä ei saa keskeyttää tai yrittää keskeyttää tai häiritä Verkkosivujen toimintaa.

Jos käyttäjä toimii Sopimusehtojen, Verkkosivuilla annettujen ehtojen tai ohjeiden taikka lain tai hyvän tavan vastaisesti, tai jos Tiukulla on perusteltu syy epäillä näin tapahtuneen, Tiukulla on oikeus estää käyttäjän pääsy Verkkosivuille, kieltää niiden käyttö sekä olla hyväksymättä ja peruuttaa käyttäjän tekemät palvelutilaukset.

Verkkosivut ja niiden sisältö tarjotaan käytettäväksi "sellaisena kuin ne ovat". On mahdollista, etteivät Verkkosivut tai jotkin niiden toiminnallisuudet ole käyttäjän käytettävissä keskeytyksettä, oikea-aikaisesti ja virheettömästi. Verkkosivujen toiminta tai jotkut toiminnallisuudet voivat riippua esimerkiksi käyttäjän laitteista ja verkkoyhteyksistä, joiden hankkimisesta, ylläpidosta ja niihin liittyvistä kustannuksista käyttäjä vastaa.

Tiuku kehittää Verkkosivujaan jatkuvasti, ja pidättää oikeuden muuttaa ja päivittää Verkkosivujen sisältöä ja toiminnallisuuksia ilman ennakkoilmoitusta Asiakkaalle.

4. Palvelun tiedot

Kun Asiakas on tehnyt sitovan Sopimuksen Tiukun kanssa, Tiuku vastaa palvelun toteutuksesta sovitulla tavalla ja varmistaa, että se tehdään ammattitaitoisesti.

Tiuku voi hyödyntää yhteistyökumppania ("Sopimussiivooja") palvelun toteutuksessa. Kaikki mahdolliset tarvittavat välineet, puhdistusaineet ja laitteet, jotka Asiakkaan on toimitettava siivottaviin tiloihin, ilmoitetaan tilauksen yhteydessä ja tilausvahvistuksessa. Asiakkaan vastuulla on antaa tiedot näistä välineistä Tiukulle, jotta palvelu voidaan suorittaa sujuvasti ja kerralla valmiiksi.

Jos Asiakas päättää käyttää omia välineitään ja tarvikkeitaan, hänen on varmistettava, että siivooja pääsee niitä käyttämään palvelun aikana.

Tiuku voi tarvittaessa sallia useamman siivoojan osallistumisen samaan palvelutapahtumaan esimerkiksi koulutustarkoituksessa.

5. Palvelun tilaus ja peruutus

Asiakas sitoutuu tilaamaansa palveluun ja sen maksamiseen lähettämällä tilauksen Tiukun verkkosivujen tai muun Tiukun digitaalisen kanavan kautta. Sopimus palvelun tilaamisesta syntyy, kun Tiuku on vahvistanut tilauksen Asiakkaalle sähköpostitse tai muun digitaalisen kanavan kautta.

Asiakkaalla on mahdollisuus peruuttaa tai siirtää palvelua ilman maksua, mikäli peruutus tai siirto tehdään vähintään 7 päivää ennen sovittua palvelun aloitusaikaa. Alle 7 päivää ennen palvelun alkamista tehdyt peruutukset tai siirrot oikeuttavat Tiukun veloittamaan koko palvelun hinnan Asiakkaalta

Sairaudesta johtuvat peruutukset tai siirrot hyvitetään kokonaisuudessaan, mikäli Tiukulle ilmoitetaan sairaustapauksesta viimeistään 24 tuntia ennen sovittua palvelun aloitusajankohtaa. Myöhäiset ilmoitukset, kuten peruutukset palvelun aikana tai sen jälkeen, eivät oikeuta hyvitykseen.

Jos Asiakas ei ole paikalla sovittuna aikana tai siivoojat eivät pääse tiloihin, se katsotaan peruutukseksi alle 7 päivää ennen palvelun alkamista.

Peruutukset ja siirrot tulee tehdä Tiukun digitaalisia kanavia (esim. verkkosivuilla oleva lomake, sähköposti) tai asiakaspalvelukanavia (puhelin, chat) käyttäen.

6. Kuluttajan peruuttamisoikeus

Kuluttaja-asiakkaalla on 14 päivän lain mukainen peruuttamisoikeus etäsopimuksissa. Jos asiakas pyytää palvelun suorittamista välittömästi ennen peruuttamisajan päättymistä ja palvelu toteutetaan kokonaan, peruuttamisoikeutta ei ole käytettävissä kyseisen käynnin osalta.

Maksut palautetaan asiakkaalle viipymättä ja viimeistään lain määräämässä ajassa peruuttamisilmoituksen vastaanottamisesta.

7. Sopimuksen voimassaolo ja irtisanominen

Kertaluonteinen tilaus päättyy työn valmistuttua. Toistuvat siivoukset jatkuvat toistaiseksi voimassa olevina, ellei kirjallisesti sovita määräajasta. Jatkuvan sopimuksen irtisanomisaika on 14 päivää, ellei toisin sovita.

Osapuolella on oikeus purkaa sopimus välittömästi, jos toinen osapuoli syyllistyy olennaiseen sopimusrikkomukseen eikä korjaa tilannetta kohtuullisessa ajassa.

Asiakkaan Sopimuksen irtisanomisaika on seitsemän (7) vuorokautta, joka lasketaan siitä kun Tiuku on vastaanottanut Asiakkaan irtisanomisilmoituksen. Sopimuksen irtisanominen on tehtävä kirjallisesti Tiukun digitaalisia kanavia (Verkkosivu) tai Tiukun asiakaspalvelukanavia (puhelin, chat, sähköposti) käyttäen.

8. Kampanjat ja alennukset

Kampanjaehdot ilmoitetaan erikseen. Kampanja- tai alennusehtoja ei yleensä hyvitetä jälkikäteen, eikä kampanjaetuja myönnetä, mikäli asiakas ei täytä kampanjan ehtoja.

9. Salassapito

Tiukun työntekijät ja alihankkijat noudattavat salassapitovelvoitetta asiakastiedoista ja tiloissa havaitusta luottamuksellisesta aineistosta. Tiuku luovuttaa tietoja kolmansille vain palvelun toteutuksen tai lain edellyttämien velvoitteiden mukaisesti.

10. Henkilötiedot ja tietosuoja

Asiakkaiden henkilötietoja käsitellään vain palvelun toteuttamisen ja laskutuksen tarpeisiin. Lisätiedot käsittelystä, säilytysajoista ja oikeuksista löytyvät Tiukun tietosuojaselosteesta: www.tiuku.fi/info/tietosuoja.

11. Hinnat ja hinnoitteluperiaatteet

Palvelun hinta määräytyy Asiakkaan tilauksen yhteydessä antamien tietojen perusteella. Mikäli tilauksen tiedoissa ilmenee virheellisiä tietoja (esimerkiksi tilojen koko on ilmoitettu väärin), Tiukulla on oikeus korjata laskutusta voimassa olevan hinnaston mukaisesti (korjattu hinta). Mahdollinen ero alkuperäisen tilauksen ja korjatun hinnan välillä veloitetaan Asiakkaalta laskulla.

Palvelun hinnat perustuvat Tiukun verkkosivuilla kulloinkin voimassa olevaan hinnastoon, ellei Asiakkaan ja Tiukun välillä ole sovittu erikseen muusta hinnasta. Asiakas hyväksyy hinnoittelun tilaamalla palvelun. Kuluttaja-asiakkaiden hinnat sisältävät aina voimassa olevan arvonlisäveron.

Lasku Palveluista lähetetään Asiakkaalle vasta Palvelun suorittamisen jälkeen, Asiakkaan valitseman maksutavan mukaisesti.

Tiuku pidättää oikeuden hinnanmuutoksiin. Mahdollisista muutoksista ilmoitetaan Asiakkaalle kirjallisesti 30 päivää ennen uusien hintojen voimaantuloa, esimerkiksi sähköpostitse tai verkkosivuilla.

Jos Tiuku ei jostain syystä pysty toimittamaan tilattua palvelua, joka johtuu täysin Tiukun vastuulla olevista syistä, Asiakkaalle palautetaan maksettu hinta täysimääräisesti.

12. Maksaminen ja maksupalvelut

Maksut suoritetaan sovitulla tavalla (maksupalvelu tai lasku). Maksun epäonnistuessa Tiuku voi yrittää veloitusta uudelleen tai peruuttaa tilauksen, ellei maksusta sovita erikseen.

Tiuku voi hyödyntää kolmannen osapuolen maksupalveluja; kysymykset maksuista ratkaisee maksupalvelun tarjoaja ja Tiuku yhdessä asiakkaan kanssa.

13. Kotitalousvähennys

Suomessa asuvat kuluttaja-asiakkaat saattavat olla oikeutettuja kotitalousvähennykseen. Tiuku voi toimittaa tarvittavat tositteet ja ohjeet, mutta asiakkaan tulee huolehtia itse vähennyksen hakemisesta verottajalta. Lisätietoja ja ohjeet löydät tästä.

14. Asiakkaan velvollisuudet

Asiakas sitoutuu tukemaan Palvelun suorittamista parhaalla mahdollisella tavalla. Asiakkaan tulee antaa pyydettäessä tiedot kaikista seikoista, jotka voivat vaikuttaa Palvelun toteutukseen. Palvelun onnistumisen varmistamiseksi Asiakkaan on siirrettävä pois irralliset tavarat ja pidettävä siivottavat tilat kohtuullisessa järjestyksessä.

Asiakkaan vastuulla on varmistaa, että siivoojilla on pääsy siivottaviin tiloihin sovittuina Palvelupäivinä. Mikäli tiloissa on hälytysjärjestelmä, Asiakkaan tulee ilmoittaa siitä Tiukulle ja antaa selkeät ohjeet sen käytöstä ennen ensimmäistä siivouskertaa. Mikäli ohjeita ei ole annettu ja hälytys laukeaa vahingossa, Asiakas vastaa tästä aiheutuvista seurauksista ja kuluista.

Siivoojamme toimivat ammattitaitoisesti ja suorittavat Palvelun sovitussa ajassa, edellyttäen, että Asiakas mahdollistaa sen toimimalla Sopimuksen mukaisesti. Asiakkaan tulee varmistaa, että siivoojilla on käytettävissä kylmää ja kuumaa vettä sekä toimivat sähköpistorasiat. Tarvittaessa siivooja voi käyttää Asiakkaan WC-tiloja.

Asiakkaan tulee huolehtia siitä, että kiinteistössä ei ole vapaana lemmikkejä tai muita vaaratekijöitä, jotka voisivat haitata Palvelun suorittamista tai aiheuttaa vaaran siivoojalle. Jos siivooja arvioi, että Palvelun suorittaminen olisi terveydelle, turvallisuudelle tai ympäristölle riskialtista, hänellä on oikeus keskeyttää tai peruuttaa Palvelu. Mikäli Palvelua ei voida suorittaa Asiakkaasta johtuvasta syystä, Tiuku veloittaa siitä aiheutuvat kustannukset Asiakkaalta.

Siivoojan vuosiloma tai sairaus voi vaikuttaa sovittuun Palveluun. Tiuku pyrkii järjestämään sijaisen ja ottaa viipymättä yhteyttä Asiakkaaseen sopivan ratkaisun löytämiseksi. Äkillisen sairauden vuoksi peruutettu siivous ei katsota viivästykseksi, mikäli siivooja esittää asianmukaisen lääkärintodistuksen. Tiuku järjestää tällöin korvaavan Palvelun kohtuullisessa ajassa Asiakkaan kanssa sovittuna.

Jos säännöllisen siivouspalvelun ajankohta osuu yleiselle pyhäpäivälle ja palvelua ei voida toimittaa, Tiuku ottaa yhteyttä Asiakkaaseen ja sopii uuden ajankohdan. Asiakas voi myös itse muuttaa siivouksen ajankohtaa Tiukun verkkosivujen tai asiakaspalvelun kautta.

15. Huomautukset, reklamaatiot ja viivästykset

a) Huomautukset

Asiakkaan tulee ilmoittaa mahdollisista huomautuksista, mukaan lukien vaatimukset, kirjallisesti Tiukulle viipymättä. Ilmoitus voidaan tehdä esimerkiksi sähköpostilla tai Tiukun verkkosivujen kautta. Tämä koskee myös epäiltyjä varkaustapauksia. Asiakkaan tulee yksilöidä huomautus ja toimittaa tarvittavat tiedot tai aineistot, kuten valokuvat tai muu todistusaineisto. Huomautus on tehtävä kohtuullisessa ajassa tai viimeistään viiden (5) vuorokauden kuluessa seikasta, johon huomautus liittyy.

b) Reklamaatiot

Palvelu katsotaan virheelliseksi, jos se ei olennaisilta osiltaan vastaa sitä, mitä Asiakkaalla on kohtuudella oikeus odottaa ammattimaiselta siivouspalvelulta tai mitä on sovittu Tiukun ja Asiakkaan välillä. Palvelu ei ole virheellinen esimerkiksi, jos poikkeama on vähäinen tai johtuu Asiakkaan antamista tiedoista, niiden puutteesta tai Asiakkaan muusta osallistumattomuudesta.

Jos Asiakas haluaa reklamoida virheestä, ilmoitus tulee tehdä kohtuullisessa ajassa, viimeistään viiden (5) vuorokauden kuluessa virheen havaitsemisesta tai siitä kun sen pitäisi olla havaittu. Asiakkaan tulee toimittaa pyydetyt tiedot ja todistusaineistot (esim. valokuvat). Asiakas voi vaatia kyseisen virheen korjaamista tai Palvelun uusimista Tiukun toimesta. Tiukulla on oikeus kieltäytyä korjaamisesta ja hyvittää sen sijaan virhe hinnanalennuksella, jos virheen oikaisusta aiheutuisi kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa Tiukulle. Jos korjausta ei voida toteuttaa kohtuullisessa ajassa, kuluttaja-asiakas voi vaatia hinnanalennusta virheen merkityksen mukaisesti. Jos virhe on olennainen eikä sitä voi korvata muilla keinoilla, kuluttaja-asiakas voi vaatia sopimuksen purkua. Jos virhettä ei todeta, Asiakkaalta voidaan veloittaa tästä aiheutuneet kustannukset. Yritys- ja yhteisöasiakkaiden osalta Tiukun vastuu rajoittuu virheen korjaamiseen, Palvelun uusimiseen tai hinnanalennukseen Tiukun valinnan mukaisesti.

c) Viivästykset

Viivästys tarkoittaa, että Palvelu ei toteudu sovittuna ajankohtana. Tiuku ei ole vastuussa viivästyksistä, jotka johtuvat Asiakkaasta tai kolmannesta osapuolesta. Viivästyksen tapauksessa Asiakas voi vaatia Palvelun suorittamista kohtuullisen ajan kuluessa tai, mikäli suoritus ei ole mahdollista, sopimuksen purkua. Sopimuksen purku edellyttää, että Asiakas on tehnyt huomautuksen kohdassa a) kuvatulla tavalla. Jos Palvelu voidaan suorittaa kohtuullisessa ajassa, Asiakkaalla ei ole oikeutta purkaa Sopimusta. Mikäli jo ennen Palvelun alkamista on ilmeistä, ettei sen suorittaminen onnistu ilman olennaista viivästystä, Asiakas voi purkaa Sopimuksen ennen palvelun valmistumista.

16. Vahingonkorvaus ja vastuun rajoitus

Asiakas vastaa siitä, että tilaa tiloihinsa sopivan siivous- tai lisäpalvelun.

Tiukun vastuu kuluttaja-asiakkaita kohtaan määräytyy kuluttajansuojalain pakottavien säännösten mukaisesti. Tiuku ei ole vastuussa välillisistä vahingoista muutoin kuin kuluttajansuojalain edellyttämällä tavalla.

Yritys- ja yhteisöasiakkaille Tiukun vastuu rajoittuu ainoastaan sopimuksen mukaisista palveluista aiheutuviin välittömiin vahinkoihin, ja enintään jäljempänä määriteltyyn kokonaismäärään asti. Tiuku ei vastaa yritys- ja yhteisöasiakkaille välillisistä vahingoista, kuten tuotannon tai liikevaihdon menetyksistä, mainevahingoista, käyttöhyödyn menetyksestä, saamatta jääneestä voitosta, sopimusten täyttämättä jäämisestä kolmannen osapuolen kanssa, omaisuuden vahingoista tai tietojen menetyksestä aiheutuvista vahingoista.

Tiuku ei ole korvausvelvollinen vahingoista, jotka johtuvat Asiakkaan antamien tietojen puutteellisuudesta, virheellisyydestä tai Asiakkaan muusta osallistumattomuudesta.

Vahingonkorvauksen edellytyksenä on, että Asiakas pystyy osoittamaan vahingon syntyneen ja on ilmoittanut siitä Tiukulle viipymättä, kuten kohdassa 15.a) (Huomautukset) on kuvattu.

Jos verkkosivuilla tai muussa Tiukun digitaalisessa kanavassa on virheellinen hinta tai tieto, se ei sido Tiukua, mikäli Asiakas on tiennyt tai hänen olisi pitänyt tietää tiedon olevan virheellinen.

Tiuku ei vastaa verkkosivujen tai muiden digitaalisien kanavien käyttökatkoista, häiriöistä tai muutoksista aiheutuneista vahingoista.

Tiuku ylläpitää voimassa olevaa vastuuvakuutusta yritystoiminnan osalta hyvämaineisessa vakuutusyhtiössä. Vakuutus kattaa vahinkoja 500 000 euroon asti per vahinkotapaus. Asiakas vastaa siitä, että tilat, joissa palvelut suoritetaan, on vakuutettu riittävällä vakuutusturvalla.

Tiukun kumulatiivinen kokonaisvastuu sopimuksen osalta rajoittuu yritys- ja yhteisöasiakkaiden osalta ainoastaan osoitettuihin välittömiin vahinkoihin ja enintään 12 kuukauden aikana Asiakkaan Tiukulle maksamista sopimuksen mukaisista palvelumaksuista aiheutuvaan summaan. Vastuu ei kuitenkaan koskaan ylitä Tiukun vastuuvakuutuksen myöntämää korvausmäärää.

Nämä ehdot eivät rajoita kuluttaja-asiakkaiden kuluttajansuojalain pakottaviin säännöksiin perustuvia oikeuksia. Muilla kuin kuluttajansuojalain mukaisilla kuluttaja-asiakkailla ei ole oikeutta vedota kuluttajansuojalakiin.

17. Ylivoimainen este

Tiuku tai Asiakas ei ole vastuussa viivästyksestä, vahingosta tai sopimusvelvoitteen täyttämättä jättämisestä, mikäli viivästys, vahinko tai velvoitteen täyttämättä jättäminen johtuu tapahtumasta tai olosuhteesta, johon osapuoli ei ole voinut kohtuudella vaikuttaa eikä sitä ennakoida sopimusta tehtäessä ja jonka seurauksia Osapuoli ei ole voinut kohtuudella välttää eikä voittaa ("Ylivoimainen Este").

Ylivoimaisen esteen sattuessa osapuoli, jota este koskee, vapautuu velvoitteidensa täyttämisestä ja niihin liittyvistä seuraamuksista niin pitkäksi aikaa kuin olosuhteet vaativat. Mikäli este jatkuu yli kolmen (3) kuukauden ajan, osapuolella on oikeus irtisanoa sopimus välittömästi ilman irtisanomisaikaa.

Esimerkkejä Ylivoimaisista Esteistä ovat muun muassa: sodat ja kriisitilanteet, sabotaasi, terrorismi, viranomaisen toimenpiteet, lakot ja työselkkaukset, odottamaton tai yllättävä työvoiman puute, kapinat, luonnonkatastrofit, tartuntataudit, sähkö- tai puhelinverkon katkokset sekä alihankkijan kohdalla sattuneet Ylivoimaiset Esteet.

18. Immateriaalioikeudet

Tiukun verkkosisältö, tekstit ja kuvat ovat Tiukun tai lisenssinantajien omaisuutta. Niiden kopioiminen tai julkinen levittäminen ilman lupaa on kiellettyä.

19. Sopimuksen siirrettävyys

Tiuku voi siirtää sopimukseen perustuvat oikeutensa ja velvollisuutensa konserniyhtiölle tai liiketoiminnan ostajalle. Asiakkaalla ei ole oikeutta siirtää Sopimukseen perustuvia oikeuksiaan tai velvollisuuksiaan kokonaan tai osittain.

20. Sovellettava laki

Sopimusehtoihin ja Sopimukseen sovelletaan Suomen lakia, pois lukien sen kansainvälistä lainvalintaa koskevat säännökset.

21. Riidanratkaisu

Erimielisyydet pyritään ratkaisemaan ensisijaisesti neuvottelemalla.

Kuluttaja-asiakkaalla on lisäksi oikeus olla yhteydessä Kuluttajaneuvontaan ja pyytää ratkaisusuositusta Kuluttajariitalautakunnalta . Kuluttajaneuvontaan kannattaa olla yhteydessä ennen ratkaisusuosituksen pyytämistä Kuluttajariitalautakunnalta, sillä lautakunta voi jättää asian käsittelemättä, jos kuluttaja ei ole ensin ollut yhteydessä Kuluttajaneuvontaan.

Kaikki Sopimusehtoja ja Sopimusta koskevat erimielisyydet, joita ei voida neuvotteluteitse sopia, ratkaistaan Lapin käräjäoikeudessa. Kuluttaja-asiakkaalla on kuitenkin oikeus nostaa kanne kotipaikkansa käräjäoikeudessa.

Kuluttajalla on lisäksi mahdollisuus käyttää riitansa ratkaisemiseen Euroopan komission ylläpitämää Eurooppalainen verkkovälitteinen riidanratkaisufoorumi (ODR) -verkkosivustoa.

tiuku.

HinnastoPalvelutMeistäOta yhteyttä
Y-tunnus: 3528542-1
99130, Sirkka, Kittilä
TilausehdotTietosuojaselosteEvästeet
© 2025 Tiuku. All rights reserved.