Yleiset Ehdot
Näitä palveluehtoja sovelletaan Ikitaru Oy:n (jäljempänä ”tiuku" tai ”Palveluntuottaja”) (tiuku:n y-tunnus on 3528542-1, sähköpostiosoite info@tiuku.fi, puhelinnumero +358 10 319 5600) ja yksityishenkilö, yritys tai yhteisö, joka käyttää tiukun Verkkosivuja ja/tai tai tilaa tiukulta Palveluita (jäljempänä ”Asiakas” tai ”Käyttäjä”). Nämä Yleiset Ehdot astuvat voimaan 1.9.2025. Yleiset Ehdot ovat saatavilla tiuku:n Verkkosivuilla www.tiuku.fi (”Verkkosivut”).
- Palvelun sisältö
- Varaaminen ja voimassaolo
- Varausten siirto ja peruutus
- Välineet ja aineet
- Pääsy kohteeseen, avaimet ja turvallisuus
- Asiakkaan ja Palveluntuottajan vastuut
- Hinnat ja maksuehdot
- Peruuttamisoikeus etämyynnissä
- Reklamaatiot ja laatu
- Muutokset ja ylivoimainen este
- Henkilötiedot ja tietosuoja
- Sovellettava laki ja riidanratkaisu
2. Palvelun sisältö
Palvelu kattaa kotien ja vapaa-ajan asuntojen siivoukset sovitussa laajuudessa. Työ tehdään ammattitaidolla ja alan hyvän tavan mukaisesti, huomioiden pintojen materiaalit ja valmistajien ohjeet.
2.1 Perussiivous (esimerkki)
- Yleistilat: pintapölyt, tasojen pyyhintä, peilit, lattioiden imurointi ja nihkeä pyyhintä.
- Keittiö: työtasot, kaapinovet ulkoa, liesitaso, allas ja hanat, roskien poisvienti.
- Kylpyhuone/WC/sauna: posliinit, hanat, suihkuseinät, lasipinnat, lattiakaivojen näkyvät osat.
- Makuuhuone/oleskelu: tasopölyt, lattiat, valokatkaisijat/kaiteet, sänkyjen ulkopinnat.
2.2 Erityistyöt (tilataan erikseen)
- Ikkunanpesu (sisä/ulko/irrotettavat puitteet), uuni, jääkaappi/pakastin, liesituuletin.
- Kalkinpoistot, suursiivoukset, muuttosiivous, rakennusjälkien poisto.
- Vuodevaatteiden vaihto ja pyykkihuolto sovitusti.
2.3 Rajaukset
Palvelu ei sisällä rakenteiden sisäosia, vaarallisia kohteita, riskialtista korkealla työskentelyä ilman turvavarusteita, home- tai vaarallisen jätteen käsittelyä eikä pintavauriokorjauksia tai LVIS-töitä.
3. Varaaminen ja voimassaolo
- Varaus tehdään verkkolomakkeella, sähköpostitse tai puhelimitse ja vahvistetaan Palveluntuottajan toimesta.
- Säännölliset siivoukset ovat toistaiseksi voimassa; irtisanomisaika 14 päivää.
- Kertasiivoukset ovat voimassa, kunnes sovittu palvelu on toimitettu ja maksettu.
4. Varausten siirto ja peruutus
- Siirto tai peruutus ilman kuluja viimeistään 48 tuntia ennen sovittua aloitusaikaa.
- Alle 48 h: veloitus 50 % arvioidusta hinnasta (vähintään minimiveloitus).
- Alle 24 h tai pääsyn estyminen kohteeseen: veloitus 100 % arvioidusta hinnasta (tai minimiveloitus, jos alempi).
- Sairastapauksissa noudatamme kohtuullisuutta, kun ilmoitus tehdään ennen työn alkua.
5. Välineet ja aineet
- Palveluntuottaja tuo tavanomaiset siivousvälineet ja -aineet.
- Asiakkaan omien aineiden käytössä Asiakas vastaa yhteensopivuudesta ja tehosta.
- Asiakkaan imurin käytöstä sovittaessa laite ja huolto ovat Asiakkaan vastuulla.
- Allergiat ja kemikaalirajoitukset tulee ilmoittaa etukäteen.
6. Pääsy kohteeseen, avaimet ja turvallisuus
- Asiakas järjestää pääsyn (paikallaolo, avain tai älylukko-koodi). Avaimet säilytetään lukitussa avainkaapissa ilman osoitetietoja.
- Työtä ei aloiteta, jos kohde on turvallisuusriski (esim. sähköviat, liukkaus, aggressiiviset lemmikit).
- Asiakas vastaa lemmikkien turvallisesta eristämisestä palvelun ajaksi.
7. Vastuut
7.1 Asiakkaan vastuu
- Oikeat kohdetiedot ja esteettömät kulkureitit sekä toimiva vesi ja valaistus.
- Herkät esineet ja pinnat suojataan tai niistä annetaan kirjalliset ohjeet etukäteen.
- Remontti-, home-/tuholais- tai vesivahinkotilanteista ilmoitetaan etukäteen.
7.2 Palveluntuottajan vastuu
- Työ tehdään sovitussa laajuudessa ja aikataulussa; viivästyksistä viestitään viipymättä.
- Henkilöstö on tunnistettavissa ja vaitiolovelvollinen. Alihankkijoita voidaan käyttää; vastuu työstä on Palveluntuottajalla.
- Palveluntuottajalla on yritysvastuuvakuutus; tiedot saatavilla pyydettäessä.
8. Hinnat ja maksuehdot
- Hinnasto ja mahdolliset kampanjat esitetään verkkosivuilla tai tarjouksessa. Hinnat sisältävät arvonlisäveron kulloinkin voimassa olevalla verokannalla.
- Minimiveloitus ja mahdolliset matka-/alue-/sesonkilisät ilmoitetaan etukäteen varauksen yhteydessä.
- Laskutus pääsääntöisesti jälkikäteen; maksuehto 7–14 pv netto. Viivästyskorko korkolain mukaan; mahdollinen laskutus-/huomautuslisä hinnaston mukaan.
- Kotitalousvähennys: Asiakas vastaa vähennyksen hakemisesta ja edellytyksistä.
9. Peruuttamisoikeus etämyynnissä (kuluttaja)
- Jos sopimus tehdään etänä (verkko/puhelin/sähköposti), kuluttajalla on 14 päivän peruuttamisoikeus sopimuksen tekemisestä.
- Jos palvelun suorittaminen aloitetaan Asiakkaan pyynnöstä ennen määräajan päättymistä, Asiakas on velvollinen maksamaan tehdystä työstä suhteellisen osuuden. Valmis yksittäinen siivouskäynti ei ole peruutettavissa.
- Peruutus tulee tehdä kirjallisesti (sähköposti riittää).
10. Reklamaatiot ja laatu
- Mahdollisista laatupuutteista ilmoitetaan 48 tunnin kuluessa työn päättymisestä.
- Palveluntuottajalla on oikeus oikaista virhe kohtuullisessa ajassa (uusintasiivous/korjaus). Jos oikaisu ei ole mahdollinen tai virhe on olennainen, Asiakkaalla on oikeus hinnanalennukseen.
11. Muutokset ja ylivoimainen este
- Palveluntuottaja voi päivittää palveluehtoja; olennaisista muutoksista ilmoitetaan 30 päivää ennen voimaantuloa. Asiakas voi tällöin irtisanoa säännöllisen palvelun päättymään muutoksen voimaantulopäivänä.
- Ylivoimainen este (esim. poikkeukselliset sääolosuhteet, laajat sähkö-/tietoliikennekatkokset, lakot, epidemiat) voi estää tai viivästyttää palvelua ilman vahingonkorvausvelvollisuutta.
12. Tietosuoja
Tiuku käsittelee asiakkaidensa henkilötietoja voimassa olevan lainsäädännön sekä oman tietosuojakäytäntönsä mukaisesti. Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä ja asiakkaan oikeuksista löydät tietosuojaselosteestamme.
13. Riidanratkaisu
Erimielisyydet pyritään ratkaisemaan ensisijaisesti neuvottelemalla.
Kuluttaja-asiakkaalla on lisäksi oikeus olla yhteydessä Kuluttajaneuvontaan ja pyytää ratkaisusuositusta Kuluttajariitalautakunnalta . Kuluttajaneuvontaan kannattaa olla yhteydessä ennen ratkaisusuosituksen pyytämistä Kuluttajariitalautakunnalta, sillä lautakunta voi jättää asian käsittelemättä, jos kuluttaja ei ole ensin ollut yhteydessä Kuluttajaneuvontaan.
Kaikki Sopimusehtoja ja Sopimusta koskevat erimielisyydet, joita ei voida neuvotteluteitse sopia, ratkaistaan Lapin käräjäoikeudessa. Kuluttaja-asiakkaalla on kuitenkin oikeus nostaa kanne kotipaikkansa käräjäoikeudessa.
Kuluttajalla on lisäksi mahdollisuus käyttää riitansa ratkaisemiseen Euroopan komission ylläpitämää Eurooppalainen verkkovälitteinen riidanratkaisufoorumi (ODR) -verkkosivustoa.